logo
Post Reply 

Thread Rating:
  • 0 Votes - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SSD i PS3 instruktioner
SSD i PS3 instruktioner 12-27-2011, 07:33 PM (This post was last modified: 12-27-2011 09:46 PM by CuBeN.)
Post Jag stoppa i en SSD i min slim idag, de blev mer eller mindre bättre i allt. Men de bästa är att man slipper tearing i spelet och allt verkligen allt finns där från start när man åker fort fram i en skog i tex en jeep, jag har förr fått några träd som bara "ploppat" upp runt om en när disken inte riktigt hängt med..

Spelet laddar snabbare och när man håller på i menyerna så laddas allt mycket snabbare..

Emil tyckte jag skulle ladda upp en liten instruktion om hur man byter till en SSD, och jag fick bra hjälp av dessa klipp på Youtube.

Dettar går riktigt snabbt!

Sen är de denna filmen som visar hur man ska göra för att lägga in själva operativsystemet igen.

Det man ska tänka på är att göra Folder på USB stickan som heter PS3 -> UPDATE och där i lägger man uppdateringen som man tankat hem från DENNA sidan som just nu är version 4.00..
Du stoppar i USB Stickan och även laddsladden till din PS3 kontrollern (Funkar inte utan att sladden är inkopplad till din kontroller) så är de bara att följa instruktionerna som står och de tar kanske 10min att formatera och installera de hela.. Sen är de bara att njuta Smile

Find all posts by this user
Quote this message in a reply
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-27-2011, 09:25 PM
Post Bra guide Mattias Smile

Signature [Image: Doffe79.png]
Visit this user's website Find all posts by this user
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-28-2011, 01:12 PM
Post Kanonguide, men jag är nyfiken på vad är skillnaden på en sån disk och dom som sitter i. Hade aldrig hört talas om SSD-disk. Bytte min för två år sen till en 500 gb. Fast det var väl en vanlig antar jag.

Signature [Image: BeemerDream.png]
[Image: ps3_BeemerDream.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-28-2011, 01:53 PM (This post was last modified: 12-28-2011 01:57 PM by CuBeN.)
(12-28-2011 01:12 PM)BeemerDream Wrote:  Kanonguide, men jag är nyfiken på vad är skillnaden på en sån disk och dom som sitter i. Hade aldrig hört talas om SSD-disk. Bytte min för två år sen till en 500 gb. Fast det var väl en vanlig antar jag.

Jag är inte så hemskt insatt att jag kan gå in på djupet i de hela men kan berätta de lilla jag vet..

En vanlig HDD är mer mekanisk och lär varva upp för att kunna skriva och läsa in saker, en SSD är söktiden eller åtkomsttiden låg, omkring 0,1 millisekunder vilket är ungefär 100 gånger snabbare än hos mekaniska hårddiskar.
Och den avger mindre värme och drar mindre el, elen är väl skit det samma men värmen brukar ju kunna vara ett problem för många PS3or, och en SSD är helt ljudlös..

Det som är med detta är att en HDD behöver tid för att läsa in nya delar av en karta/värld eftersom de ska varvas upp och sen börja läsa, och en 7200rpm som sitter i ps3 är ju inte så enormt snabba öht, så ibland upplever man att saker helt enkelt "ploppar" upp på skärmen lite här och var Smile Medan en SSD som startar direkt och läser mycket snabbare ligger före så du slipper detta, GTA eller Skyrim är ju spel som visar den stora skillnaden för detta då världarna är mycket stora och de är mycket som ska läsas in efter vägen du kör eller går..

Om du idag skulle köpa en 500gb SSD så (och nu chansar jag lite) om de nu finns så stora så kanske dom skulle kosta 6000-7000 tusen? Jag köpte min 64bg för 1000kr och de räcker för mig och min ps3a Smile

De dåliga med SSD är just priset och livslängden, de stod på nätet att intels SSD lever ca 5 år om man skriver ca 20GB om dagen, och de är väl samma på de flesta SSD give or take.. Men 5 år på en vanlig HDD tar ut sin rätt den med så de är inget man ska använda som en orsak till att inte köpa en, utan de är väl priset som skrämmer mest Smile

Nu har jag bara kört med min nya disk i kanske 2 timmar, men tyckte att spelet flöt bättre och jag fick bort den tearing som jag upplevt ibland i BF3.

Köper man en SSD till en dator har man den till spel/program och till själva windows och sen har man en vanlig HDD för att lagra film och en annan massa skit pga att de skulle bli pissdyrt att ha SSD även för lagring..

För att man ska märka en skillnad så lär ju då spelet till viss del vara lagrad på hårddisken iaf, för annars är de ju BD läsaren som är flaskhalsen som iaf lär startas upp och då kan man lika gärna köra med en gammal hederlig HDD Smile

Nu är de här vad jag har hört och sett själv, och kan mycket väl vara fel i vissa saker så de är bara att rätta mig på de Smile

RE: SSD i PS3 instruktioner 12-28-2011, 08:55 PM
Post Passar alla till PS3?Smile

Signature [Image: Bassee97.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-28-2011, 09:13 PM
(12-28-2011 08:55 PM)Bassee97 Wrote:  Passar alla till PS3?Smile

Jag köpte denna till min PS3..

RE: SSD i PS3 instruktioner 12-28-2011, 10:59 PM
Post Kanon, tack CuBeN!

Signature [Image: BeemerDream.png]
[Image: ps3_BeemerDream.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-29-2011, 09:41 PM
Post Ok, NiceSmile

Signature [Image: Bassee97.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-29-2011, 10:51 PM
Post Mycket intressant. Funderar på att göra en större uppgradering av IT delen av hemmet här. Kanske man borde göra detta när man först är igång.

Signature [Image: perjonasoberg.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-30-2011, 07:36 AM (This post was last modified: 12-30-2011 07:38 AM by SweMachine.)
Post Jag har funderat på SSD rätt länge. Men priset just nu är på tok för dyrt för min ekonomi. Sen minst 500GB är ju nästan ett krav om jag ska uppgradera. Nja jag missar hellre ett träd eller två för ett par tusen kronor. Jag känner att jag inte kommer bli en bättre spelare för en snabbare hårddisk Smile

EDIT: Vill tillägga att jag snart har fyllt min 160GB HDD. Så en uppgradering blir hur som helst snart aktuellt.

Signature [Image: swemachine.jpg]
RE: SSD i PS3 instruktioner 12-30-2011, 07:53 AM
(12-30-2011 07:36 AM)SweMachine Wrote:  Jag har funderat på SSD rätt länge. Men priset just nu är på tok för dyrt för min ekonomi. Sen minst 500GB är ju nästan ett krav om jag ska uppgradera. Nja jag missar hellre ett träd eller två för ett par tusen kronor. Jag känner att jag inte kommer bli en bättre spelare för en snabbare hårddisk Smile

EDIT: Vill tillägga att jag snart har fyllt min 160GB HDD. Så en uppgradering blir hur som helst snart aktuellt.

Nu är ju inte BF3 ett spel som den gör sig bäst i igentligen. utan mer GTA osv, men kan säga att den gör mig förvånad varje dag jag spelar då jag vet hur den gamla var. Och nu ser jag hur allt finns där och hur flytet förbättrades, sen om man blir en bättre spelare med detta, de tror jag inte..

RE: SSD i PS3 instruktioner 01-29-2012, 11:59 PM
Post tyvärr har jag inte märkt någon skillnad i min PS3a på BF3 i hastighet med laddning etc. kanske blir annat om man har BF3 som download via store?

Signature [Image: frodrick.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 03-07-2012, 11:48 AM
Post Mycket intressant guide! Mitt stora problem är dock inte laddtider, iaf inte så det stör mig, utan snarare frysproblem som många verkar ha med PS3-tjock. Händer mig en-två ggr i värsta fall varje gång jag spelar, med omstart till följd. Kommer en installation av en SSD-drive hjälpa?

RE: SSD i PS3 instruktioner 03-07-2012, 01:16 PM
(03-07-2012 11:48 AM)calloha Wrote:  Mycket intressant guide! Mitt stora problem är dock inte laddtider, iaf inte så det stör mig, utan snarare frysproblem som många verkar ha med PS3-tjock. Händer mig en-två ggr i värsta fall varje gång jag spelar, med omstart till följd. Kommer en installation av en SSD-drive hjälpa?
enda sättet är att testa, jag har inte haft några hängningar på varesig tjocka eller slim med standard hddn, har en SSD i min slim nu och märker INGEN skilnad i BF3, för mycket laddning från skiva antagligen, enda sättet att testa är väl att köpa BF3 på PSN och ha hela spelet på HDDn.

Signature [Image: frodrick.png]
RE: SSD i PS3 instruktioner 03-07-2012, 01:24 PM
Post Jag har ingen SSD men jag har spelet på HDD'n efter en olycka med en 1,5 åring.
Spelet laddar aningen snabbare när man har det på disken så jag anser att man kan dra slutsatsen att det borde bli ännu lite snabbare med SSD och spelet på HDD.

Signature [Image: Doffe79.png]
Visit this user's website Find all posts by this user
Post Reply 

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)